Välkommen vecka 39

Barnet
Barnet är omkring 49cm långt från topp till tå och väger ca 3,5kg. Barnets fostervätska förnyas var tredje timme. Navelsträngen är ungefär lika lång som ditt barn från topp till tå. Barnet har mindre utrymme i slutet av graviditeten vilket medför att barnets rörelser ändrar karaktär, dock ej frekvensen. Du ska känna liv i magen varje dag. Om du är bekymrad över att barnet rör sig mindre ska du kontakta sjukvården direkt, dag som natt. Lita på din instinkt. 

Mamman
Livmoderhalsen mognar för förlossningen. Du kan känna dig tung och trött och ha kraftiga förvärkar. Du går kanske inte upp i vikt längre, vissa kvinnor går till och med ned i vikt den sista veckan före förlossningen. Om du känner någon oro så är det viktigt att du tar upp det med din barnmorska. Det är vanligt att sömnen blir störd, se till att vila så ofta du kan

Pappan 
Nu är det täta kontroller hos barnmorskan och barnet övervakas noggrant. Som partner är du säkert full av förväntan inför barnets ankomst. Har du gått en kurs kan det vara värt att återigen fundera över hur du kan hjälpa din partner under förlossningen för att se till att hon har det så bra som möjligt. Vila då ni kan och prata med varandra och med närstående om era förväntningar inför barnets ankomst.
 
Mina tankar
Jag förstår fortfarande inte vart veckorna tar vägen... Nu är det BF om 13 dagar, mindre än två veckor, och dessa två veckor lär väl svischa förbi. 
Jag har "känt på mig" att det kommer att hända snart, men har inga känningar så det kommer nog att dra ut på tiden ändå. Igår hade jag väldigt ont i ljumskarna, först så hög det till i dem när jag satt på toaletten, sitter rätt så bredbent nu så magen får plats och jag kan luta mig lite framåt, fick snabbt dra ihop benen så gick det över men sen kändes som de skulle "gå av" två ggr när jag gick från köket till köksbordet. Men jag satte mig ner ett tag och det gick över, kände en gång till på kvällen när jag va ute och gick med Tindra och hon röck till. 
Men annars så känns de ingenstans. Jag är bara väldigt trött. Jag sover ändå väldigt bra på nätterna, oftast minst 3-4 timmar i sträck. Men nu har jag varit uppe i två timmar och skulle behöva lägga mig ner en vända. Mår också väldigt illa och har lite ont i huvudet. Lite åt migrän hållet... Åh hoppas inte, har inte haft det sen jag var 11-12 år.  
Har ätit frukost och en banan för en stund sen. Testade att äta lite glass efter promenaden med Tindra, men de hjälpte inte, så jag ska lägga mig ner en stund efter jag skrivit klart detta och vila. 
 
BB-väskorna är packade, men nu fick jag toppen tips av Nina, Lollo och Anna, TACK, så jag ska ta och packa om min väska så ska nog Mickes grejjer få plats i den också, så slipper det bli så mycket att släpa på.
Är det något jag kommer på att jag behöver så får väl Micke i värsta fall åka hem och hämta det. Det är ju inte spec. långt till sjukhuset, om vi inte hamnar någon annanstans än Danderyd då. 
 
Nej vila var det ja... jag kanske uppdaterar här sen om jag kommer på något mer. 
 
Ha en fin dag ❤

Kommentera här: