Välkommen vecka 39

Nu är det verkligen sluttampen, snälla kom nu!!! 
 
Igår gick jag in i vecka 39 (38+1) 
 
Statistik 95,7% av graviditeten har passerat (268 av 280 dagar)
Jag har 12 dagar kvar till BF 
 
Värden
Vikt: 83 kg (Plus 15 kg sen inskrivningen i vecka 11) 
Blodtryck: 125/75 (144/72 förra gången)  
Blodsocker: 5,9 (5,7 förra gången) 
Järnvärde: 116 (tar man tydligen bara 3 ggr så därför hon inte skrivit upp de tidigare)  
Hjärtljud (bebisen): 140 (145 förra gången) 
 
 
Barnet
Barnets totala längd är nu ca. 48-50 cm och det väger ca 3,2 kg i början av veckan och 3,37 kg vid veckans slut.
Barnets fostervätska förnyas var tredje timme. Navelsträngen är lika lång som ditt barn. Barnet har mindre utrymme i slutet av graviditeten vilket medför att barnets röröeser ändrar karaktär, dock ej frekvensen.  
 
Mina funderingar
12 dagar kvar, 12 dagar! Vart har denna graviditet tagit vägen!? 
Den lille kan ju lika gärna komma idag eller om 26 dagar, usch så länge orkar jag inte vänta. Är rätt så less på magen och sååå jag längtar efter att se vad det är för en livlig liten krabat här i magen. 
 
Imorgon är det 38+2, dagen som Della kom, förmodligen därför som jag tror att även denna ska komma snart. Men den verkar inte ha så bråttomt ut. Tycker dock att den gott kan komma nu snart, för nätterna är så jobbiga, (inte för att sömnen kommer bli bättre efter den kommit ut, men ändå) sover oftast typ 4 timmar, ligger vaken i 1,5 timme (mellan 03-04.30, sover 3-4 timmar till. Men det är sååå drygt att bara ligga och stirra i taket. Tog jättelång tid att somna igår, låg och funderade på mamma och Banjo, och såklart när bebisen kommer och massa olika tillvägagångssätt, oftast väldigt dramatiska med vattenavgång och ambulans, och sen inatt så vaknade jag jättemånga ggr och hade svårt att somna om, och Della låg slickad mott mig så flera ggr så fick jag flytta på henne för att få plats och inte svettas ihjäl. Var upp på toaletten bara en gång faktiskt, brukar oftast vara två ggr. 
 
Skottade ut bilen i måndags, så igår så hade jag lite extra ont i ljumskarna, men annars så har jag inte ont någonstans. Nu på kvällarna och nätterna så kan jag känna små förvärkar/sammandragningar som lite lite mensvärk, men de är fortfarande så svaga så de knappt märks. På dagarna så har jag såna där "Braxton Hicks" då magen drar ihop sig och blir jättehård (jag trodde de hete sammandragninngar, men tydligen inte enligt min BM) men det är också väldigt sällan, mest när jag går fort eller anstränger mig (som skotta snö). 
 
Men nej inga tecken alls på att den lille vill komma, men samtidigt så hade jag inte en enda förvärk/sammadragning förens dagen innan Della kom, så det blev ju helt utan förvarning. 
 
Men som sagt, lilla älskade skatt, snälla kom ut nu, mamma, pappa och Della längtar efter dig! 
Och påtal om Della så när vi frågar vad mamma har i magen så säger hon "bäbis" och så pussar hon på magen. Sååå söt och hon älskar verkligen när vi träffar på bebisar, så jag hoppas att hon kommer älska denna lilla också. Och att det kommer gå bra och hon inte tycker att vi ska lämna tillbaka den! 
 
 

Kommentera här: