Föräldrautbildningen och helgen som gått

Föräldrautbildningen var helt fantastisk, jag är så glad att jag får möjligheten att gå den igen här i Ovanåker. 
Det kändes som mycket bättre information och som jag skrivit tidigare så är min BM, som håller i utbildningen, helt underbar. Sen vet jag inte om det kändes bättre eftersom jag gått igenom en förlossning och jag hade mer att relatera till men jag är riktigt nöjd. 
 
Vi gick igenom förlossningen och smärtlidring och fick se en förlossningsfilm. Fick med lite information om profylax och andning, jag fick även med mig en bok att läsa till nästa gång, jag som har BF först så jag fick ta den första veckan. Micke var ju inte med denna gång, men han kommer att vara med kommande 3 gånger, om vi hinner. Jag är ju fortfarande säker på att denna bebis kommer innan BF... 
 
Efter utbildningen så åkte jag direkt till Alfta för att hämta upp min skatt som ju var hos Ida.
När jag kom så satt dom i soffan under en filt och åt "bääpple" (äpple) och kollade på Monsters University.
Mamma hade också varit med och hämtat henne, men hon hann åka innan jag hann till Alfta. 
Vi stannade en stund och sen fick vi veta att Micke skulle bli väldigt sen hem så vi åkte Saras pizzeria och jag bjöd Ida på middag som tack för hjälpen.      
 
Della provade Idas högklackade skor
 
Sen så skjutsade vi hem Ida och jag och Della åkte hem till oss. Satt och kikade lite på tv och gick oss la oss tidigt, sov båda två djupt när Micke kom hem vid 22.20. 
 
Lördagen så hade jag klockan på 06 och åkte hemifrån ca. 07.20 för att jobba mitt, förmodligen, sista pass 8-14. 
Har ett till inbokat om två lördagar, och jag sa att det får stå kvar, men att dom får vara beredda på att jag ev. inte kan jobba. Så bästa för dem vore ju att lära upp någon ny som kan ta mina pass... 
Det gick bra att jobba trots att jag fick stå hela förmiddagen till kl 11 då jag hade 30 min rast, åt en toast och sen gick jag och handlade lite, blöjor till bebisen och Della och Powerade och Kexchoklad till förlossningen. 
Sen vid 12 så kände jag mig lite slut i benen och varm i ansiktet så jag byte position med Ulrika, så fick hon vara i spel och jag fick sitta i kassan i en timme. Jätteskönt, och så klarade jag sista timmen, den mest stressiga, innan jag fick gå hem. 
 
Åkte direkt till Gäddviks byggdegård, där familjefesten redan hade börjat. Vi fikade, lyssnade på framtiden för byn, lekte lekar (typ hela havet stormar) Micke var med och jag satt med lillan, dom ville att jag skulle vara med, men jag hade ju Della och i ärlighetens namn så hade jag inte kunnat springa sådär runt runt :P 
Alla barn fick 3 lotter var och så var det lotteri med massa fina priser, men tyvärr så vann inte Della något. 
Sen så fick barnen korv med bröd och fiska fiskdamm. Så Della fick ialf en stooor godispåse. 
Vi vuxna fick ingen korv, synd tyckte jag som bara åt en toast till lunch för jag trodde vi skulle få korv på eftermiddagen. 
Så jag åt upp Dellas rester och tog clementinen ur hennes godispåse... 
När allt var slut så skyndade vi hem och gjorde en egen pizza. Myste framför tv.n och gick och la oss tidigt även denna kväll. 
 
Glad Della och Micke efter fiskedammen
 
Söndagen så vaknade vi runt 8.30, klev upp och åt frukost tillsammas och sen så prickade jag och Micke av några saker på min to-do-list. Bla. så bar vi upp den stora spjälsängen och bar ner den lilla, jag tvättade sängkläder, sänghimmel och spjälskydd. Jag sorterade Dellas urväxta kläder, men blev efter de rätt så yr och lite konstig i kroppen så jag gick och satte mig i sängen ett tag. Sen så åt vi lunch och Micke la Della i vagnen ute på glasverandan. Jag gick och plockade lite, men blev så trött så jag gick och la mig. Sov som en stock igenom Mickes dammsugning av huset. När jag vaknade så hade jag lite mer energi och kunde fixa lite mer.
Men det är fortfarande mycket kvar på listan, bla. så hann vi inte packa BB-väskan igår, men Micke jobbar hemifrån idag så vi ska göra det idag! Ska bli skönt att få det gjort.
 
Micke lagade middag och åkte sen och spelade pingis, Della tog ett bad och under tiden så kom moster Emma förbi och hälsade på. Jag tog också en snabbdusch och sen så satt vi och pratade en vända och när Micke kom hem så åkte Emma hemöver. Micke la Della och jag bäddade nya sängkläder i vår säng, såå skönt. 
Sen åt vi några nattmackor och gick sen och la oss. 
 
Gosungen min
 
Idag är det måndag och jag har inget planerat, har inget planerat för någon dag denna vecka, förutom föräldrautbildningen på fredag och ev, en tripp till Gävle på lördag för att hälsa på farmor med pappa, Emma och Ida. Pappa ringde förresten på lördagskvällen och farmor var mycket piggare och på måndag så ska som börja med strålning eller om det var cellgifter för knölen i halsen, trots att dom inte vet om den är god eller elakartad, över 4 veckor sen dom hittade den och skickade in prover, men ännu inget provsvar. Mycket märkligt!
Jag ska med på lördag om jag mår bra och orkar fixa barnvakt till Della, Micke jobbar i Sundsvall på lördag så han är inte hemma.
Jag ska väl fortsätta att pricka av saker på min to-do-list men det är väldigt skönt att ta det lugnt och göra det i lugn och ro. Ingen brådska här inte... ;) 
 
Nej nu ska jag plocka undan frukosten och byta om från morgonrocken.
Ha en fin dag! 

Kommentera här: