Välkommen vecka 36

Idag gick jag in i vecka 36 (35+0) 
 
Statistik 87,9% av graviditeten har passerat (246 av 280 dagar)
Jag har 34 dagar kvar till BF 
 
Värden
Vikt: 82kg (Plus 14 kg sen inskrivningen i vecka 11) 
Blodtryck: 128/80 (120/70 förra gången)  
Blodsocker: 4,7 (4,3 förra gången) 
Järnvärde: skrev hon aldrig upp på min lapp, men det såg bra ut  
Hjärtljud (bebisen): 150 
 
Barnet
Barnets totala längd är nu ca. 46 cm och det väger ca 2,59 kg i början av veckan och 2,76 kg vid veckans slut. 
Barnet lagrar upp fett inför livet utanför livmodern. Fosterrörelserna kan ändra karaktär till mer buffande knuffar. Du kanske kan se en armbåge eller en häl som putar ut mot huden, ibland t.o.m. en hel fot. Du ska känna fosterrörelser varje dag. Vid minsta tveksamhet ska du kontakta sjukvården direkt, dag som natt. 
 
Mina funderingar
Ja nog buffar bebisen på som bara den. Känns som den knappt sover. Men det är riktigt mysigt, det är inte så hårda knuffar så att det gör ont. Ja nån gång ibland (har hänt typ 4-5 ggr) så kommer den åt något neråt som gör riktigt ont, men det går över på några sekunder. 
Har inte lika mycket sammandragningar nu, men det är nog för att jag mest är hemma och tar det lugnt, för tidigare blev det mest när jag gick fort! Har inte känt av några förvärkar (inte sen jag hade såå ont i vecka 27 tror jag det var) men det hade jag inte förra graviditeten heller, men enligt BM så borde jag få det denna gång, så vi får väl se. 
 
Var ju till BM i fredags i "fel" vecka, så jag ska dit igen nu på fredag för att komma in i rätt veckor. 
Vi har föräldrautbildning nu varje fredag 13-15, egentligen så går bara förstagångsföräldrar men vi har blivit inbjudna för att vi är nyinflyttade. Kul att träffa fler blivande föräldrar och gå igenom all information igen. 
 
Så jag har tre ggr till inbokade, vecka 3 är då i vecka 36 (35+3) vecka 5 är då i 38 (37+3) och vecka 7 är då i vecka 40 (39+3) en halvtimme innan utbildningen. Lämpligt att ta det på samma gång. 
Men nu inbillar jag ju mig att även denna kommer tidigare eftersom Della gjorde de, men så behöver det ju såklart alls inte vara, men man väntar ju sig att det ska vara typ lika. 
 
Jag berättade lite snabbt denna gång om min tidigare förlossning och hur "fort" den gick och hur jag mådde under dagen innan, och jag tänkte inte så mycket på det då eftersom allt gick så bra, men nu när det är dags igen så börjar man ju fundera på förra gången och nu sa BM att jag var i latensfasen då dagen innan, när jag var på Ica och handlade och städade ur mitt skåp och sen låg hemma i soffan med värmekudde. Verkar som jag har hög smärttröskel i latensfasen så denna gång ska jag åka in bara jag börjar få lite ont så det inte blir som förra gången, för går vattnet denna gång, så hinner jag nog knappast ut ur huset! Eller jag ska ringa BM och få komma in till henne och kika om jag börjar öppna mig. Har jag gjort de så åker jag direkt. Usch jag är livrädd att allt ska gå fort och jag inte hinner in. De är typ det enda jag tänker på om dagarna. Nackdelen med att bo i buschen. 
 
Annars så mår jag fortfarande bra, inte ont någonstans, men är sjuuuukt trött, somnade på soffan i 45 minuter i förrgår förmiddag men lära ändå sova 2 timmar middag på eftermiddagen, igår var jag lite piggare, inbillade jag mig ialf, så jag röjde lite hemma, men fick gå och lägga mig och sova en timme när Della sov middag. 
Jag blir på väldigt dåligt humör och får väldigt kort stubin när jag är såhär trött så jag är inte så rolig att vara med. Blir inte många leenden på en dag. Är glad att Della är på förskolan idag så hon får leka lite med andra, jag orkar inte många knop, tycker synd om henne, tur hon är såå duktig på att leka själv. 
 
Längtar efter vår bebis  snälla kom ut nu! 

Kommentera här: