Välkommen vecka 38

Igår gick jag in i vecka 38 (37+1) 
 
Statistik 93,2% av graviditeten har passerat (261 av 280 dagar)
Jag har 19 dagar kvar till BF 
 
Värden
Ska iväg på kontroll på fredag så jag skriver upp det här efter det...  
 
Barnet
Barnets totala längd är nu ca. 48 cm och det väger ca 3 kg i början av veckan och 3,17 kg vid veckans slut.
Graviditeten beräknas nu som fullgången. Barnet ökar snabbt i vikt. Alla inre organ är färdigbildade. Får du värkar i denna vecka så förhindrar man inte förlossningen från att komma igång. 
 
Mina funderingar
Blev ju ett vanligt inlägg igår så jag hann inte med att skriva detta, för precis när jag tryckt på publicera så ringde telefonen och jag talde med min vän Helena i typ 40-50 minuter. Såå kul att hon ringde. Inte så ofta vi pratar eller ses nu för tiden, vi gled ifrån varann i gymnasiet och sen flyttade jag till Stockholm och hon till Gävle, och där bor hon fortfarande kvar och har precis, eller ja nu var det 3 månader sen, fått en liten flicka. Såå söt. 
 
Igår så mådde jag lite dåligt och var lite rädd att det skulle hända något på natten när Micke var borta, men natten har varit hellugn. Jag låg vaken i lite över en och en halvtimme, mellan 3-4.30 men lyckades till slut att somna om. 
 
Det kommer ibland små molvärkar i "mensmagen" och ryggen/rumpan, men på en skala 0-10 så är dom typ 0,5-1 så det är knappt så dom märks och dom går över på typ 30 sekunder.  
 
Det jobbigaste nu är att få på sig strumpor och klä på Della, jag kan inte sitta på golvet så hemma så sätter jag upp henne på köksön och står och klär på henne. När jag skulle ta på henne mocasinerna idag på förskolan så satt hon i min famn på en stol och jag nåde knappt fram. Så ja jag börjar bli less på den här magen nu! 
 
Som jag skrev igår så var denna natt Mickes sista natt borta innan bebisen kommer. Känns jätteskönt. 
Vill ju gärna ha honom hemma om det händer något på natten. Även om min plan denna gång är att komma iväg på dagen, direkt när jag börjar känna något, för att vara på plats när de riktiga värkarna kommer, för som jag skrivit tidigare så klarar jag inte en likadan resa som den när jag skulle få Della. 
 
Allt hemma är ialf klart, mina och Mickes kläder är packade. Bebisens saker och kläder är packade. 
Babyskyddet står framme, Dellas övernattningsväska är packad.
Jag har skrivit kom-ihåg-listor, till både oss och Della, för jag har ju inte kunna packat allt te.x de saker som vi använder daligen dock så ligger allt packat i varsina necessärer så det ska vara lätt att packa ner när det är dags. Samt så ska kexchokladen och sportdrycken med från kylskåpet (dock måste jag köpa mer kexchoklad för jag har ätit upp två av dem nu på förmiddagen...)
Spjälsäng och vagga är bäddade. Vagnen är inte bäddad, men det finns ingen plats framme för liggdelen då vi använder chassit till Dellas sittdel, så det får vänta till bebisen är hemma. Tror ändå inte att det blir så många promenader hemma första tiden, så de hinner vi sen. 
 
Ja allt känns klart, nu är det bara DU som fattas, lilla hjärtat! Vi är såå nyfikna på vad du är för en liten filur. 
 
1 Lovisa:

skriven

Alltså det här är ju såå himla spännande!! men vad skönt att ni har allting klart för då har man ju iaf gjort det man kan och kan koppla bort det! Vi har endel kvar men det "viktigaste" är väl rätt klart.. Har ju massa sammandragningar jag men det hade jag ju förra gången också. När jag är ledig är det mycket mindre så det är nog mest stress.. Ska bli så skönt att bara jobba en vecka till nu, pjuh. Känner mig som en jävla blyelefant på jobbet när man kutar omkring!! Hoppas att ni hinner bli förvarnade i tid så ni hinner iväg i lugn och ro, det kommer bli bra ska du se! Bara väntar på det där sms:et nu att han eller hon har anlänt ;) hihi!! Kraaam!

Kommentera här: