Barnvagn

Ett till barn kräver en till barnvagn. Frågan är bara vilken...
 
Jag velar mellan två stycken, en sulky eller en syskon/dubbelvagn. 
 
 
     Elodie Details Stockholm Stroller Sulky 2699:-                    Emmaljunga Double Viking 3600:- 
 
Om jag hade obegränsat med pengar så hade jag köpt båda två, för båda har massa fördelar och är toppen vid olika tillfällen. Men tyvärr så får jag nog nöja mig med en av dem! 
 
Med en syskonvagn så kan jag skjutsa dem båda två, vilken är toppen både när vi är hemma om dagarna och jag vill ut på promenad och när dom ska sova middag samt om jag är iväg själv med barnen och ska handla eller te.x är med Micke på jobbet och ska gå i ett köpcenter en dag. Nackdel är att den tar stor plats i bagaget och i hemmet. Och priset 3600:- gäller bara för själva chassit, vi har en liggdel och en sittdel till enkelchassit som vi har och de som vi sen isf behöver köpa till är en till sittdel för 2300:- (nypris men kan hittas billigare begagnat) när Wille växt ur liggdelen.  
 
 
En sulky är lite billigare att köpa, finns i samma märke fast andra färger för 1999:- men jag är ju lite smått förälskad i den grå-guldiga, och den tar minimalt med plats när man fäller ihop den så den är ju perfekt i bagaget när man ska åka iväg på längre turer. Plus att man kan ha med den som bagage när man flyger (om vi får för oss att resa) Nackdelen är ju att jag inte kan skjutsa båda samtidigt och om vi ska iväg med båda barnen så måste vi ha med både sulky och enkel vikingen. 
 
 
 
 
Jag tror dock att en sulky kommer att användas oftare än en syskonvagn för det är ju inte så många ggr per år som jag är iväg någonstans själv, men dom ggr jag är det så vore det ju toppen att ha en syskonvagn. 
Hade vi bott kvar på Lidingö och använt vagnen dagligen till och från förskolan, vid handling osv. så hade valet varit väldigt enkelt men nu så känns det som att båda skulle vara bra. Ja dagens i-landsproblem... 
 
Ja vi får väl se hur det blir... 
1 Ida:

skriven

Linda, vi hade likartat problem förra våren, när vi skulle köpa ny vagn (dock inte dubbel), men vi (läs jag) köpte en sulky och den har vi använt en gång... Nu ligger den och tar plats. En sulky är inte på långa vägar så skön att köra som en vanlig sitt/liggvagn, så om jag vore du, skulle jag köpt en begagnade (booooring) vagn exv Babyjogger mini (gt eller ej). De är grymt smidiga även i dubbelvariant och fälls i hop i ett nafs, om det nu är för "shopping" du skall ha den. Sulkysar är svåra så fort det blir lite grus/gropigt eller annat. Har du sett och läst på den där braiga barnvagnbloggen, som en tjej har? Där kan du hitta all info. Jag förstår dock varför du är kär i den guldiga. Den är som en dröm.

Svar: Tack för tips och råd!
Nja det är väl inte riktigt bara för shopping utan mer när vi behöver en extra vagn om vi ska ta promenad hela familjen och Wille ligger i vikingen, lr när vi är på semester/djurpark/sommarland, lr när Della ska sova middag hemma ute på gården/glasverandan lr om någon ska vara barnvakt.
Tänkte att en sulky skulle vara bra och lämplig då...
Men nu efter ha läst ditt och Annas kommentarer så är jag mer förvirrad :P

Begagnatmarknaden suger här uppe och det är svårt att få tag på det man vill ha utan att behöva åka flera mil.

Ja jag har faktiskt kikat lite på hennes blogg och ja det står mycket bra där :) Men jag lyckades inte hitta någon bra om sulkys när jag kikade.
Linda

2 Anna:

skriven

Vi har två sulkys. En ny vändbar (Njoy bubble) och en framåtvänd begagnad, sliten chicco liteway. Jag skjutsar hem E i bubble sulkyn från förskolan och den blir väldigt skitig både av hennes overall och av grusvägen. När det regnar , är geggigt eller är snö/is är den bökig att köra på vår korta grusväg och den är långt ifrån lika bekväm som vår vanliga teutonia. Vi kommer att behöva en syskonvagn åxå för jag måste kunna få E och lillhen att sova samtidigt i vagnen när vi är ute. Iaf vara i vagnen samtidigt 4dagar/v när E är hemma från förskolan. Jag tror att du åxå behöveren av varje menkanske kan nöja dig med båda begagnade. Jag vill helst ha en bugaboo duo som kan användas som enkel eller dubbelvagn. men just nu lutar det åt teutonia dubbelvagn för att vi ska kunna använda de delar vi redan har.
Det ska bli spännade att se vad du kommerfram till! Kom bara ihåg att sulkyn snabbt blir smutsig oavsett hur snygg den är! ;-)

Svar: Tack för tips och råd :D
Ja en donkey är jag också sugen på, som kan användas som både och, men alldeles för mycket pengar för en vagn tycker jag tyvärr.

Della kommer ju inte att vara speciellt skitig när vi ska skjutsa henne, hon åker ju alltid bil hem från förskolan, och vi har ju asfalt här utanför så hjulen blir inte så överdrivet skitiga heller, vikingen blir då inte de ialf...
Sen tänkte jag mer när vi behöver en extra om vi ska ta promenad hela familjen och Wille ligger i vikingen, lr när vi är på semester/djurpark/sommarland, lr när Della ska sova middag hemma ute på gården/glasverandan lr om någon ska vara barnvakt.

Ja om sagt hade jag haft pengar så hade jag köpt både och (och förmodligen en donkey) för jag skulle egentligen behöva både och.

Tyvärr så är inte begagnatmarknaden så bra här uppe. Lättare att få tag på något i sthlm. Och de double viking som jag hittat så säljs ju sitt och liggdelarna med och dom behöver jag inte...
Linda

3 Anna (igen):

skriven

Titta på bilden igen på sthlm stroller och visualisera den hopfällda sufletten mot de skitiga, leriga hjulen. Den är perfekt i köpcentrum men inte på landsvägar. :-(

Kommentera här: