Målning av Lill-Jonases dag 1-3

Dag 1:
Vi påbörjade projektet i torsdags och förberede allt, satte för de fönster vi nådde med plast och började skrapa på cykelförrådet och de vi nådde på huset. Sen så sprutade vi på med alg och mögelrengöring, gnuggade in det och lät det verka sen sköljde vi bort de och sen gjorde vi samma sak med hustvätt så långt upp som vi nådde. 

Jag, Micke och Astor började runt 8.30 och sen kom även Ida och pappa, och Ida hämtade Emma i Bollnäs men hon var så bakis och svälld i armen så henne gav jag mat och bäddade jag ner i min säng. 
 
Helen höll sig inne med, Della, Wille, Matilda, Wilma och Aaron. 
 
Micke i fullgång med att tvätta bron
 
Ida var jätteduktig med skrapan 
 
Pappa också
 
Ida hjälpte också till att tvätta 
 
Dag 2: Micke hämtade en skylift kl 7 morgonen som vi använde i 2 dagar och var in köpte lite brädor för att byta ut ruttnade brädor runt fönster och väggar. 
Så fortsatte vi med hjälp av skyliften att nå ända upp med alg och mögelrengöring och hustvätt på baksidan, östrasidan och framsidan. Det var jag, Micke, Astor, Emma, Ida och Pappa som kämpade på denna dag! 
Helen höll sig inne med, Della, Wille, Wilma och Aaron (Matilda var hos en kompis) 
 
Pappa pumpar upp tryck för att spruta medel på huset
 
Micke skrubbar för fullt 
 
Dag 3: 
Astor byte ut 8 ruttna brädor på baksidan under förmiddagen och eftermiddagen ägnades åt att fixa med alg och mögelrengöring och hustvätt på den östrasidan av huset. Denna dag var det, jag, Micke och Astor som slet ute och Helen var inne med barnen. 
 
Mycke färg som skrapas bort
 
Huset verkar ha varit mörkgult med gröna knutar tidigare (!?) 
 

Efter 3 dagar med 12 timmars arbete så var vi heelt slut och beslutade att inte jobba något på söndagen, jag ställde även in mitt kalas och valde att ha det på måndagen, som var min födelsedag. 
Della följde med Helen, Matilda, Wilma och Aaron på söndagsskola och Micke hittade en annans om gårdsloppis i Enviken, ca. 7 mil bort, så där hamnade vi, med Wille och Astor. Dom fyndade ganska mycket men jag vann inget, är lite feg när det kommer till att ropa tyvärr, tar ett tag innan jag "vågar" komma igång, så jag hoppas på fler chanser i sommar! 
 
Till helgen blir det inget jobb utan nästa stora ryck blir ännu nästa helg 28-31 maj. Förhoppningsvis så hinner vi skrapa lite mer under nästa vecka, för Micke är borta från tisdag till söndag och sen måndag till tisdag, så det är dessvärre bara jag hemma med barnen denna vecka så jag lär ju inte hinna så mycket tyvärr. 
Så den helgen blir det skrapning och förhoppningsvis lite påbörjande av målning, annars så blir det helgen 4-7 juni. Ska ju även tilläggas att allt detta är beronde på vädret, men förhoppningsvis så är det klart om 3 veckor! 
 
Uppdaterar efter nästa stora ryck! 
 
 
 
 

Kommentera här: